Sonja Boström, När och fjärran

När och Fjärran, akvarell. En Fri Arena-utställning.
Öppet lördag och söndag kl 12-15; måndag till fredag kl 16-19

Att zooma in och zooma ut. Bilder av landskap, kartor och mönster kan vara intressanta att titta på men blir svårlästa utan referenspunkter eller skala. En stjärnhimmel kan se ut som utslängda sandkorn. Ett flygfoto över ett floddelta visar samma form som blodådror på insidan av en arm.

Detaljer kan verka gripbara och enkla. Vem förmår att se det större och vem orkar vilja förstå vad som händer där borta? Vad händer med oss när vi endast ritar våra egna kartor, läser de nyheter vi själva väljer, de som också väljs ut åt oss utifrån tidigare val…. Med andra ord  –  Helheten är mer än summan av detaljerna och vi behöver både närhet och avstånd.

Tolkning av När och Fjärran i form av bildlig/ symbolisk idé om avstånd/skala.

Monokroma bilder i nyansen sepia som ska föra tanken till gamla svartvita blekta fotografier.

Sonja Boström bor i Hålland, Undersåker och ställer nu ut ett mindre antal verk i Järpens Kulturhus. Hon är utbildad på Konstskolan vid Åredalens folkhögskola och har medverkat i ett antal gemensamma samt separata utställningar. Är representerad vid Åre samt Östersunds kommun samt Region Jämtland Härjedalen.