Peter Buchar, ”LÄNGTAN”, Oljemåleri

Peter Buchar, passionerad skidåkare och tangodansare, älskare av bergen, vidderna och skyarna, presenterar ”LÄNGTAN”, målningar i olja.

Utställningen ”Längtan” visar måleri där bergen har en stark dragningskraft, tillsammans med intryck från skogen och vidderna.
-Längtan, berättar Peter Buchar, ja, den växer hela tiden. Jag håller som målande senior på att förbereda mig på att flytta norrut, mot bergen. Jag är medveten om att bergen ofta kommer fram på duken, i någon skepnad. Jag önskar nog gärna att kärleken till bergen ska kännas i mina bilder, och att de ska beröra något därinne hos betraktaren.
Peter Buchar tar med sig sina intryck från naturen och låter måleriet vara en meditation, där han låter bilden växa fram. Med tiden har olja blivit hans främsta val av färg. Han har tidigare spenderat flera år i Andalusien (Spanien) och där inspirerats av flamencon och den spanska kulturen.

-Förutom de inspirerande konstverken, finner Åre konstförening Peter Buchars berättelse om sin väg fram till måleriet spännande. Vi hoppas att många tar tillfället i akt att samtala med denna konstnär under utställningsperioden, säger Charlotte Ullberg, ordförande i Åre konstförening.

Peter Buchar har också ett konstnärssamtal vid vårt medlemsmöte den 9 oktober kl 13.30 – 15.00 på Köjagården i Edsåsdalen under Konstens vecka.
Peter Buchar har tidigare ställt ut i Stockholm, Roslagen, Hedemora, Ulricehamn och på några andra platser, samt deltagit i samlingsutställningar i Spanien, Frankrike och Italien.

Bilden som valts till affischen heter ”Längtan”

Mer om konstnären på www.peterbuchar.com

9 oktober Medlemsmöte i Edsåsdalen och konstsamtal med Peter Buchar.

(Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och reserverar oss för ändringar)