Mellan landskap

Ingunn Schumann Mosand
Maiken Hauksdatter
Lyng Østerhagen

I utställningen får betraktaren se konstnärernas individuella tolkningar och syn på landskap ta form i enskilda verk.
Landskapskonsten har genom tiderna präglat naturens skönhet.
Landskapskonst har ofta karaktäriserat synen på skönheten i naturen som något vackert, något som vi människor kan titta på eller besöka. Å andra sidan kan landskapsmåleriet vara en abstraktion, en tolkning av mänskliga frågor och känslor. Människans roll i naturen kan vara en gäst, en inkräktare, en betraktare eller kanske vi helt enkelt bara är en del av den, även om det kan vara svårt att i dagens samhälle se hur vi tar avstånd från den på alla sätt. Vi jämnar ut den vilda naturen för att bygga och då stänga ute den, och skapar en artificiellt kontrollerbar natur som passar in i vårt samhälle och infrastruktur. Som en motpol till ökad effektivitet och centralisering har miljöskyddet blomstrat de senaste åren, där den yngre generationen protesterat mot den utveckling som deras föräldrar har valt. Vi lever i både harmoni och disharmoni, även om människans existens är beroende av naturen, vare sig vi är en del av den eller inte.
Landskap handlar om relationen mellan människa och plats. Landskapet är någonting så självklart att vi sällan reflekterar över det. Det bara finns där, omger oss och utmanar oss. Ändå är det så rikt och mångfacetterat.
Synen på ett landskap kan vara en pittoresk blandning av kultur och natur, en definierad ram för rumsliga mönster eller ett förkroppsligande av sociala och kulturella strukturer, processer och värden. I denna utställning får betraktaren se tolkningar av landskap och natur i olika tekniker som fotografi, målningar, skulptur, video och ljud.

Vernissage: 26 november kl. 15 -18, och pågår till 4 dec